Komunikat
Komunikat nr 2/2022
REKTORA POLITECHNIKI RZESZOWSKIEJ im. IGNACEGO ŁUKASIEWICZA
z dnia 18 stycznia 2022 r.
w sprawie sposobu postępowania przy zgłaszaniu przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń.
Szanowni Państwo,
mając na uwadze zapisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, celem chronienia zarówno osób zgłaszających jak i interesów Politechniki Rzeszowskiej poprzez wczesne wykrycie i usunięcie zgłoszonych przypadków nieprawidłowości, informuję iż na Uczelni obowiązują poniższe zasady zgłaszania przypadków nieprawidłowości i ochrony osób dokonujących zgłoszeń:
- Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:
- zamówień publicznych,
- usług, produktów i rynków finansowych;
- zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych.
- Zgłaszający to osoba która zgłasza informacje na temat naruszeń prawa uzyskane w kontekście związanym z wykonywaną przez nią pracą, w szczególności:
- pracownicy, także w przypadku gdy stosunek pracy już ustał;
- osoby ubiegające się o zatrudnienie, które uzyskały informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy;
- osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- członkowie organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego osoby prawnej;
- osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- stażyści;
- Osoby, które posiadają informacje na temat naruszenia prawa przy wykonywaniu pracy bądź przy realizacji zadań Uczelni, mają prawo dokonać zgłoszenia, wskazując dokładnie okoliczności dokonanego zgłoszenia.
- Uczelnia zapewnia bezstronność weryfikacji zgłoszeń oraz daje gwarancję poufności i ochronę osób zgłaszających, osobom pomagającym w dokonaniu zgłoszenia, jak również osobom powiązanym ze zgłaszającym.
- Osoby te podlegają ochronie pod warunkiem, że miały uzasadnione podstawy sądzić, że informacje będące przedmiotem zgłoszenia są prawdziwe w momencie dokonywania zgłoszenia.
- Zgłoszenia wewnętrzne mogą być dokonane w postaci ustnej, pisemnej lub elektronicznej.
- Dane kontaktowe oraz miejsca przeznaczone do poufnego zgłaszania naruszeń są udostępniane na stronie internetowej: prz.edu.pl w zakładce „Zgłoś naruszenie”.
- Zgłoszenie wewnętrzne powinno zawierać w szczególności
- szczegółowy opis zdarzenia naruszającego prawo,
- datę i miejsce zdarzenia naruszającego prawo
- wskazanie podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie;
- wskazanie ewentualnych świadków naruszenia;
- dane osobowe zgłaszającego.
- Zgłoszenie wewnętrzne nie może być anonimowe.
- Do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych upoważnione są osoby powołane przez rektora, w celu bieżącej obsługi procedury zgłaszania naruszeń. Dane osób upoważnionych przez rektora, znajdują się na stronie internetowej Uczelni w zakładce „Zgłoś naruszenie”.
- Osoby upoważnione prowadzą rejestr zgłoszeń.
- Działania następcze prowadzone są bez zbędnej zwłoki i prowadzone są z należytą starannością, w sposób poufny, zgodnie z zasadą bezstronności i obiektywizmu.
- Dane osobowe zgłaszających osób oraz osób których zgłoszenia dotyczą i innych osób uczestniczących w procedurze ujawniania nieprawidłowości, chronione są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym RODO i ustawą o ochronie danych osobowych.
- Działania następcze, w związku z przyjętym zgłoszeniem, podejmuje specjalny zespół który:
- ocenia prawidłowość zgłoszenia pod względem formalnym;
- weryfikuje informację o naruszeniu;
- przeprowadza dochodzenie wewnętrzne;
- zamyka procedurę działań następczych;
- wydaje odpowiednie zalecenia.
- O przyjęciu zgłoszenia, zawiadamiający zostanie poinformowany w ciągu 7 dni od daty wpływu zgłoszenia.
- Zespół przekazuje informacje zwrotne do osoby zgłaszającej bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 3 miesięcy od dnia wpływu zgłoszenia. W przypadku charakteru i złożoności zgłoszenia, termin ten może ulec wydłużeniu, jednak nie dłużej niż do 6 miesięcy.
- Zgłaszającemu, który nie wyraził zgody na ujawnienie swojej tożsamości, zapewniona jest anonimowość w trakcie całego postępowania, z zastrzeżeniem sytuacji, w których ujawnienie tożsamości Zgłaszającego wymagane jest na podstawie przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
- Zgłoszenie przekazane w trybie określonym w Procedurze, wraz z danymi osobowymi Zgłaszającego lub danymi mogącymi umożliwić jego identyfikację, ma charakter poufny i podlega ochronie właściwej dla informacji poufnych.
- Dane osobowe osób wskazanych w Zgłoszeniu mogą być przetwarzane wyłącznie w celu realizacji postanowień procedury.
- Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji procesu obsługi zgłoszenia, a po tym czasie anonimizowane i archiwizowane przez 5 lat, a po tym czasie usuwane.
- Rektor sprawuje bieżący nadzór nad prawidłowością przyjmowania zgłoszeń oraz działań następczych.
Rektor
prof. dr hab. inż. Piotr Koszelnik
Pliki do pobrania