Aktualności

Patent Politechniki Rzeszowskiej na innowacyjne przęsło mostu kompozytowego

16-04-2018 r.
kategoria: Wydarzenia

W styczniu 2018 r. Politechnika Rzeszowska wspólnie z partnerami przemysłowymi z projektu ComBridge otrzymała patent międzynarodowy na innowacyjne przęsło mostu drogowego z kompozytów polimerowych.

Jest to jeden z wyników projektu badawczo - rozwojowego, w którym Zakład Dróg i Mostów PRz był partnerem naukowym dwóch firm z branży budownictwa infrastrukturalnego: rzeszowskiej firmy Promost Consulting oraz Mostostalu Warszawa S.A. W pierwszej z firm powstał projekt mostu, druga firma wytworzyła jego innowacyjną konstrukcję i zbudowała tzw. demonstrator w pełnej skali.

- Innowacyjność mostu polega na zastosowaniu do jego budowy kompozytów polimerowych, tj. materiału, który był dotychczas stosowany do wytwarzania samolotów, samochodów, jachtów lub do produkcji sprzętu sportowego. Kompozyt jest zdecydowanie trwalszy i znacznie lżejszy od betonu i stali, co pozwala na szybkie wznoszenie praktycznie nieniszczącej się konstrukcji - tłumaczy dr hab. inż. Tomasz Siwowski, prof. PRz, kierownik Zakładu Dróg i Mostów. - W obiekcie demonstracyjnym, który powstał w 2016 r. w Błażowej, wykorzystano także inne niekonwencjonalne materiały konstrukcyjne, jak beton lekki oraz pręty kompozytowe jako jego zbrojenie - dodaje prof. Siwowski.

Ze względu na innowacyjność zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych zespół Zakładu Dróg i Mostów PRz pod kierunkiem prof. Tomasza Siwowskiego, który jest jednocześnie głównym projektantem mostu, wykonał badania wytrzymałościowe elementów konstrukcji oraz gotowego mostu, potwierdzając jego bezpieczeństwo oraz wysokie walory użytkowe. Obecnie Politechnika Rzeszowska prowadzi wieloletni monitoring konstrukcji, który ma ocenić zachowanie innowacyjnego mostu w czasie eksploatacji. 

Uzyskany patent znacząco zwiększa możliwości wdrożenia innowacyjnego rozwiązania. Promost Consulting oraz Mostostal Warszawa S.A. - współwłaściciele patentu, przygotowują się obecnie do wdrożenia opatentowanej konstrukcji do budowy mostów w Polsce. Kolejne tego typu obiekty powstaną m.in. także na Podkarpaciu, w ramach budowy trasy ekspresowej S-19.

Powrót do listy aktualności

 Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję