Innowacyjne zastosowanie oprogramowania ANSYS na Politechnice Rzeszowskiej

Projekt realizowany jest przez naukowców Wydziału Chemicznego, Wydziału Elektrotechniki i Informatyki oraz Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej. W projekcie udział biorą: dr inż. Łukasz Bąk, dr inż. Roman Bochenek, dr inż. Marcin Chutkowski, dr inż. Bartłomiej Filip, dr inż. Paweł Fudali, dr inż. Adam Kalina, mgr inż. Dariusz Krajewski, mgr inż. Krystyna Krzywdzińska-Kornak, dr hab. inż. Stanisław Noga, dr hab. inż. Rafał Oliwa, dr hab. inż. Andrzej Skrzat, dr inż. Marek Szumski. Liderem projektu jest dr hab. inż. Stanisław Noga, prof. PRz.
Zasadniczym celem projektu są działania popularyzujące oprogramowanie ANSYS w zakresie szerszego wykorzystania w działalności dydaktycznej i naukowej na Politechnice Rzeszowskiej. W ramach zajęć dydaktycznych ze studentami realizowanych przez wymienionych pracowników uczelni omawiane są możliwości obliczeniowe nowatorskich narzędzi oferowanych w pakiecie oprogramowania ANSYS. Dotyczy to modułów: ANSYS Workbench, ANSYS ACP Pre Post, Static Structural, ANSYS Fluent, ANSYS Rocky, ANSYS SpaceClaim, ANSYS Electronics Desktop, ANSYS Discovery, ANSYS Mechanical, CFD. Studenci będą mogli również praktycznie przetestować możliwości obliczeniowe modułów pakietu. Pracownicy z powodzeniem wykorzystują oprogramowanie ANSYS w swojej działalności badawczej, testując nowe możliwości pakietu.
Jednym z efektów projektu będą instrukcje realizacji wybranych zadań obliczeniowych w poszczególnych modułach dostępne dla zainteresowanych studentów oraz pracowników Politechniki Rzeszowskiej. Dodatkowym rezultatem projektu jest zwiększenie zakresu kompetencji nauczycieli uczestniczących w projekcie przez udział szkoleniach specjalistycznych przeznaczonych dla uczestników projektu. Organizację szkoleń zlecono podmiotom zewnętrznym, a ich tematyka dotyczy wykorzystania wspomnianych modułów systemu ANSYS do prowadzenia złożonych analiz numerycznych. Ponadto pozyskana wiedza pozwoli na poszerzenie uczelnianej oferty badawczej dla przemysłu oraz dydaktycznej przez rozbudowę treści kształcenia. Nowe treści kształcenia wypracowane w wyniku realizowanego projektu pozwolą na lepsze przygotowanie studentów do wejścia na rynek pracy przez zwiększenie ich konkurencyjności w zakresie ubiegania się o zatrudnienie na stanowiskach analityka MES czy inżyniera/konstruktora.
Projekt jest objęty patronatem finansowym przez firmę ANSYS, Inc. w ramach programu „Ansys Education Grant 1.724.746.3304”, nr projektu RM-U-24329. Projekt jest realizowany w latach akademickich 2024–2025 oraz 2025–2026.