„Technologia w Medycynie” - podkarpackie uczelnie połączyły siły w dziedzinie medycyny
Dwie podkarpackie szkoły wyższe połączyły siły w dziedzinie medycyny. Politechnika Rzeszowska i Uniwersytet Rzeszowski utworzyły klaster pn. „Technologia w Medycynie”.
Głównym celem powołania do życia klastra medycznego jest rozwijanie badań z zakresu szeroko pojętej medycyny, technologii medycznych, zastosowanie w niej rozwiązań i technik diagnostyki komputerowej. Zespoły naukowców zaangażowanych w klaster będą badać i rozwijać systemy przetwarzania danych m.in. obrazy 3D i sposoby ich obróbki. Ich zadaniem będzie również stworzenie prototypowych rozwiązań wspomagających różne procesy medyczne takie jak: diagnozowanie, planowanie, przebieg operacji czy rehabilitację.
Działalność klastra to także edukacja personelu medycznego, pacjentów, propagowanie zdrowego trybu życia, wiedzy o rehabilitacji, zapobieganiu chorobom i pomocy ludziom niepełnosprawnym.
Inicjatorzy utworzenia „Technologii w Medycynie” prof. dr hab. inż. Grzegorz Budzik (Politechnika Rzeszowska) i prof. dr hab. n. med. Sławomir Snela (Uniwersytet Rzeszowski) podkreślali, że inicjatywa ma przyczynić się do poprawy jakości świadczonych usług medycznych w województwie. Istnienie klastra będzie również wsparciem edukacyjnym dla studentów wspomnianych uczelni. Na obydwu funkcjonują kierunki medyczne:
- kierunek lekarski na Uniwersytecie Rzeszowskim
- inżynieria medyczna na Politechnice Rzeszowskiej
Kierunek inżynieria medyczna (studia I stopnia, stacjonarne) został uruchomiony na Politechnice Rzeszowskiej w 2014 r. Jest uzupełnieniem kierunku lekarskiego o dyscypliny związane z nowoczesną działalnością inżynierską w medycynie.
Do klastra „Technologia w Medycynie” należą także przedstawiciele regionalnych szpitali, firm medycznych oraz Uzdrowisko Rymanów Zdrój. Formalnie klaster został założony 26 lipca 2016 r. jednak twórcy zgodnie podkreślają, że grupy naukowców z obydwu uczelni już wcześniej prowadziły działania w podobnym zakresie. Klaster pozwoli na ich sformalizowanie, uporządkowanie i rozwijanie.
KH