Podstrona: Samolot PZL M-20 „Mewa” stanął przed obiektami Politechniki Rzeszowskiej / POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza

Samolot PZL M-20 „Mewa” stanął przed obiektami Politechniki Rzeszowskiej

2021-07-14 , red.  Anna Worosz, fot. B. Motyka
kategoria: Wydarzenia
Od lewej prof. G. Ostasz, mgr inż. A. Sowa, dr inż. A. Rzucidło, mgr inż. M. Starzykowski.

Samolot PZL M-20 „Mewa” przez ponad 20 lat służył do szkolenia studentów specjalności „pilotaż” w Ośrodku Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej. Swój ostatni lot wykonał 6 grudnia 2008 r. Teraz uatrakcyjni otoczenie naszej uczelni.

PZL M-20 „Mewa” to samolot dyspozycyjny, który był produkowany w dawnym WSK PZL Mielec. Pierwszy egzemplarz tego samolotu zbudowano pod koniec 1978 r. z części dostarczonych z USA. Pierwszy lot odbył się 25 lipca 1979 r. Samoloty zostały wycofane z eksploatacji w związku z wykupieniem PZL-Mielec przez firmę Sikorsky Aircraft Corporation, przez co zrezygnowano z ubiegania się o europejski certyfikat nadzoru (EASA), bez którego samoloty nie miały prawa wzbić się w powietrze po 28 marca 2007 r. Po zawarciu ugody udało się jednak przedłużyć certyfikaty i samoloty MEWA mogły być nadal eksploatowane. W 1993 r. „Mewa” została nagrodzona godłem „Teraz Polska”.

Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej dysponował czterema takimi samolotami, a w 1992 r. zakupił symulator lotu typu FNPT II oparty na samolocie M-20 „Mewa”. Ze względu na ukończone resursy uczelnia wycofała ostatnią z tych maszyn z eksploatacji w 2013 r. Samolot o numerze fabrycznym 1AH002-04 (byłe znaki rej. SP-TUD) ostatni lot wykonał 6 grudnia 2008 r. i został wyrejestrowany. W ciągu ponad 20 lat na takich maszynach szkoliło się 397 studentów specjalizacji „pilotaż”.

„Mewa” znajduje się przed budynkiem głównym Politechniki Rzeszowskiej przy al. Powstańców Warszawy, przyciąga wzrok, uatrakcyjniając otoczenie naszej uczelni. To nie pierwszy samolot, który stanął na miasteczku Politechniki Rzeszowskiej. Wcześniej przed budynkiem Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa przez wiele lat można było podziwiać samolot Piper PA-35 Pocono, na którego konstrukcji miał się opierać opracowywany w Mielcu samolot M-19. Samolot przypomina tradycje lotnicze naszej uczelni, która od blisko 45 lat kształci pilotów lotnictwa cywilnego. Do tej pory mury naszej uczelni opuściło 918 absolwentów specjalności „pilotaż”.

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję