Aktualności

Wspólny projekt lotniczy Politechniki Rzeszowskiej i Pratt & Whitney Rzeszów

06-06-2018 r.
Wspólny projekt lotniczy Politechniki Rzeszowskiej i Pratt & Whitney Rzeszów

Na Politechnice Rzeszowskiej otwarto nowoczesne, unikalne w skali świata stanowisko do badań uszczelnień węglowych stosowanych w silnikach lotniczych. To wspólny projekt Politechniki Rzeszowskiej i Pratt & Whitney Rzeszów.

Stanowisko jest efektem wielu lat wspólnej pracy Politechniki Rzeszowskiej  z przedstawicielami przemysłu, biznesu oraz otoczenia gospodarczego.

- Otwieramy dzisiaj kolejną inwestycję uczelni. To kolejny przykład na współpracę Politechniki Rzeszowskiej z przemysłem i kolejny krok w rozwoju naszego regionu w stronę przemysłu lotniczego – mówił prof. dr hab. inż. Tadeusz Markowski, rektor Politechniki Rzeszowskiej.

Stanowisko przeznaczone jest do badań uszczelnień silników lotniczych w symulowanych warunkach eksploatacyjnych. Jego układy: napędowy, olejowy i powietrzny odtwarzają wiernie warunki w jakich pracuje uszczelnienie w trakcie lotu statku powietrznego. Dzięki automatycznemu systemowi sterowania możliwe jest zasymulowanie pełnego cyklu eksploatacyjnego uszczelnienia począwszy od startu poprzez wznoszenie i lot ustalony aż do obniżania lotu i lądowania.  Na stanowisku prowadzone będą prace nauko-badawcze mające na celu doskonalenie i rozwój uszczelnień stosowanych w silnikach lotniczych.

- To nisza w przemyśle lotniczym i mało jest firm, które to potrafią i chcą robić. To jest naprawdę klasa światowa - podkreślał  Marek Darecki, prezes Pratt & Whitney Rzeszów.

Stanowisko zaprojektowane i wykonane zostało w ramach projektu „Testowanie krytycznych elementów silnika lotniczego o podwyższonych parametrach użytkowych” wykonywanego w programie Demonstrator+. Wniosek projektowy został przygotowany przez Pratt & Whitney Rzeszów oraz Politechnikę Rzeszowską.

- Niezwykle wymagające przedsięwzięcie zostało zrealizowane przez nasze polskie firmy - mówił podczas otwarcia stanowiska prof. dr hab. inż. Jarosław Sęp, dziekan Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa PRz.

Wśród wykonawców znalazły się firmy Ponar Wadowice (główny wykonawca), Hydroautomatyka, Ekstensa. Magbud  oraz Cerbex. Projekt był również wspierany infrastrukturalnie przez RARR w Rzeszowie. 

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję