Podstrona: Zapraszamy na seminarium „Rozwój systemów transportowych Rzeszowa” / POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza

Zapraszamy na seminarium „Rozwój systemów transportowych Rzeszowa”

2019-02-20
kategoria: Wydarzenia
Zapraszamy na seminarium „Rozwój systemów transportowych Rzeszowa”

Pracownicy naukowi Zakładu Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej mają pomysł jak poprawić punktualność miejskich autobusów w Rzeszowie. Opowiedzą o tym w trakcie seminarium „Rozwój systemów transportowych Rzeszowa”. Odbędzie się ono 27 lutego o godzinie 16:00 w budynku Wydziału Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury PRz (bud. P) przy ulicy Poznańskiej 2 w sali P-24.

Współorganizatorem wydarzenia jest rzeszowski oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji oraz Stowarzyszenie Rowery.Rzeszów.pl. Podczas spotkania zostaną przedstawione propozycje związane z rozwojem systemów transportowych Rzeszowa a następnie przewidywana jest dyskusja na poruszone tematy.

Głównym punktem spotkania będzie omówienie rozwiązania przygotowanego przez pracowników PRz, którego efektem ma być poprawa punktualności komunikacji miejskiej. Autorami projektu „Dynamicznie Wydzielone Pasy Autobusowe” (DPA) są dr inż. Mateusz Szarata, dr inż. Lesław Bichajło, wsparcia udzielił również dr hab. inż. Tomasz Siwowski, prof. PRz, kierownik Zakładu Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej.

- Innowacyjność pomysłu polega na wykorzystaniu nowoczesnej infrastruktury teleinformatycznej do zarządzania ruchem na pasach autobusowych. Nowe rozwiązanie umożliwia czasowe wydzielanie pasa na żądanie zbliżającego się autobusu. W efekcie możliwe jest bardziej precyzyjne uprzywilejowanie autobusów i dopasowanie czasu działania do rzeczywistych godzin szczytu – wyjaśnia dr inż. Mateusz Szarata.

Dodaje, że użytkownicy samochodów indywidualnych korzystają z pełnego przekroju drogowego i tylko w sytuacjach kiedy wydzielenie pasa jest naprawdę konieczne, ten pas jest im ”odbierany”. Kolejną istotną zaletą DPA jest możliwość zastosowania tej formy priorytetu w przypadkach, w których kryteria wprowadzenia klasycznego wydzielonego pasa  nie są spełnione. Dzięki temu większa liczba odcinków mogłaby posiadać priorytety wpływające korzystnie na atrakcyjność danej linii, zwiększając jej punktualność czy skracając czasy przejazdu przez zatłoczone odcinki ulic.

Rozwiązaniem zainteresowane jest miasto Rzeszów, które chciałoby przetestować DPA na ulicy Hetmańskiej. Aktualnie trwają prace nad wdrożeniem projektu w życie. Organizatorzy wydarzenia liczą, że  to pierwsze spotkanie zapoczątkuje cykl seminariów poświęconych aktualnym problemom komunikacyjnym miasta Rzeszowa.

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję